mandag den 28. september 2015

The Lesbian Gaze - eller: Lebben som creep

Jeg har lige taget mig selv i noget. Noget lidt fjollet. Alright. Jeg har lige opdaget, at så snart jeg indtager et udpræget, åbenlyst lesbisk stykke medieindhold, så seksualiserer jeg det. Helt. Vildt.

Det være sig Lea DeLaria og Samira Wileys instagramprofiler (jeg har unfollowet Ruby Rose fordi jeg - dobbelthundeejerskab til trods - har det halvstramt med dyrerettighedsforekæmpelse. Jeg er almindeligvis usandsynligt ligeglad med hunde, der kan adobteres. Og jeg bliver jeg aldrig fan af trutmundsselfies i overflod).

Men jeg seksualiserer kendislebber på insta. Og fx den her nye trailer fra MIX:
MIX Copenhagen Trailer 2015 - Visuals by Casper Heijkenskjöld - Music by Shura : Indecision (Jungle Remix - instrumental version) - Produced & edited by Rikke Kolding & Trin Hjortkjær Thomsen
Har du set vores spritnye trailer for årets festival? Se den her <3//Have you seen our brand new trailer for this year's festival? Watch it now <3
Posted by MIX Copenhagen | LesbianGayBiTrans Film Festival on Saturday, September 26, 2015
Det er mærkeligt og lidt i tråd med den måde, jeg husker fra mine tidligt lesbiske dage, at jeg undrede mig over, at nogle butch-damer på Vela opførte sig over for femmerne. Sådan en slags tilstræbt heterosexisme. Næsten er karikeret. A la den måde lædermændene i Grease opførte sig, når Pink Ladies gik forbi, I ved.

Objetificering og male gaze. Eller. Måske en slags lesbian gaze.

Sådan bliver jeg lidt, når jeg indtager lebbemedieprodukter. Jeg sætter al kunstnerisk-kritisk sans til side og fokuserer udelukkende på, om 1) damerne er lækre, og 2) om jeg tænder på handlingen. Om den er sexet. Ikke om den er dyb, smuk, interessant, intelligent. Kun sexet.

Kender I det?

Nå, men så vidt jeg husker er erkendelse første skridt på vejen til forandring.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv noget sødt (eller sjovt eller klogt eller dumt og snedigt eller såkaldt lesbisk)!